Programmet består huvudsakligen av tre delar:
1. Tematiska kurser där du utvecklar din kontextuella och teoretiska förståelse av samtida teater,performance och teori, såväl som dina konstnärliga metoder och förhållningssätt. Kurserna fokuserar på diskurser och praktiker inom samtida teater och på vilka sätt de förhåller sig till kroppsliga, konceptuella, materiella och publika aspekter av scenkonst. Dessutom ingår en valbar kurs, där du har möjlighet att bredda din praktik.
2. Metodkurser som förbereder dig för konstnärlig forskning. Här utvecklar du din förståelse av konstnärlig forskning som fält och dess metoder och centrala begrepp. Dessa kurser ges tillsammans med andra masterprogram på Stockholms konstnärliga högskola för att skapa erfarenhetsutbyte över disciplingränserna/konstformerna.
3. Genomförandet av ett självständigt konstnärligt projekt som utgör ditt examensarbete. Här genomför och dokumenterar du det undersökande projektet du söker med i en form som passar undersökningen. I presentationsformerna reflekterar du över och kontextualiserar ditt praktiska undersökande och får möjlighet till fördjupad och kritisk dialog.
Programmet ges delvis på distans. Det innehåller tre till fyra obligatoriska undervisningsveckor på plats per termin. Övrig tid är det undervisning via zoom en dag per vecka. Därutöver ingår eget arbete med förberedelse, uppgifter, inläsning av material med mera. Metodkurserna och den valbara kursen kan följas digitalt eller på SKH.
Programmens upplägg*:
År 1:
Metoder inom konstnärlig forskning I, 7,5 hp
Kroppsliga och vokala praktiker i scenkonst, 15 hp
Skriftliga praktiker inom konst, 7,5 hp
Metoder inom konstnärlig forskning II, 7,5 hp
Koncept och komposition i scenkonst, 15 hp
Examensarbete inom scenkonst, del I, 7,5 hp
År 2:
Valbar kurs, 7,5 hp
Teknik och materialitet i scenkonst, 15 hp
Examensarbete inom scenkonst, del II, 7,5 hp
Plats, möte, händelse i scenkonst, 15 hp
Examensarbete inom scenkonst, del III, 15 hp
*OBS: för studenter som började 2021 var upplägget lite annorlunda, se tidigare utbildningsplan.