Sök i tid
Påbörja din ansökan i god tid! Vänta inte till sista ansökningsdag bara för att upptäcka att uppkopplingen till nätet krånglar eller att du har fel format på dina filer. Du kan inte efteranmäla dig om du missar sista ansökningsdagen. Tänk på att din ansökan måste vara inne senast kl. 23.59 (svensk tid).
Gör så här när du har kommit in i ansökningssystemet:
1. Registrera dig genom att ange namn och e-postadress.
2. Fyll i din personliga information, kom ihåg personnummer.
3. Fyll i ansökningsformuläret och ladda upp efterfrågade dokument.
Innan du laddar upp dina dokument måste du förbereda dem:
De dokument du skannar in ska vara original. Om dokumentet är i färg ska du skanna det i färg.
Skanna ALLA sidor i dokumentet, även de sidor som endast innehåller instruktioner eller annat som inte nödvändigtvis rör ditt betyg. Se till att sidorna hamnar i en och samma fil,
Om du laddar upp kopior av originaldokument måste dokumenten vara vidimerade. Att en kopia är vidimerad innebär att någon annan än du har skrivit sin namnteckning, namnförtydligande och telefonnummer på handlingen och på så sätt intygar att kopian stämmer med originalet. Du kan be någon du känner eller en myndighetsperson att vidimera dina dokument.
Alla dokument ska vara i pdf-format
Döp dokumenten med innehåll och ditt namn t.ex. CV_fornamn_efternamn
Följande dokument ska finnas med för att din ansökan ska vara komplett:
1. Dokumentation som visar att du uppfyller grundläggande behörighet för högskolestudier
Ladda upp din gymnasieexamen/ditt slutbetyg från gymnasiet som visar att du uppfyller grundläggande behörighet för högskolestudier. OBS! att vi inte accepterar utskrifter från Antagning.se.
Om du går sista året på gymnasiet ska du ladda upp Individuell studieplan och/eller samlat betygsdokument.
Saknar du betyg från gymnasiet kan du ansöka om validering av reell kompetens (se nedan).
2. Ett personligt brev där du:
· Berättar om varför just du är intresserad av och har behov av en utbildning som Produktionsteknisk samordnare för scenkonst?
· Redogör för vilket av områdena planering, scen, ljus, ljud eller bildmedia i scensammanhang du har erfarenhet från och vill fortsätta utvecklas inom.
· Beskriver hur du i framtiden vill arbeta med produktionsteknisk samordning i den konstnärliga processen tillsammans med ett konstnärligt team.
(Max två A4-sidor, cirka 8 000 tecken inklusive blanksteg)
3. CV/meritförteckning, samt max. 6 stycken bestyrkta bilagor
4. Pass eller nationellt ID-kort (om du inte är svensk medborgare)
Du som har svenskt personnummer eller svenskt medborgarskap behöver inte ladda upp en passkopia. Kom ihåg att ange ditt personnummer när du fyller i ansökan.
Sökande från s.k. tredje land måste betala anmälningsavgift, och om antagen även studieavgift, för sina högskolestudier i Sverige.
Du som är medborgare i ett EU, EES-land eller Schweiz behöver varken betala anmälningsavgift eller studieavgift. Du ska ladda upp en passkopia/giltigt nationellt identitetskort så att vi kan kontrollera ditt medborgarskap.
Om du saknar behörighet och vill ansöka om reell kompetens
Om du inte har den utbildning som behövs för grundläggande behörighet, och/eller särskild behörighet, kan du ansöka om reell kompetens/undantag. När du ansöker om reell kompetens/undantag ska du ladda upp:
ett brev där du motiverar varför du anser att du har kunskaper som motsvarar grundläggande/särskild behörighet.
dokumentation av tidigare studier och/eller yrkeslivserfarenhet som styrker ditt CV. Intygen ska vara på svenska, danska, norska eller engelska - signerade och daterade av den som skrivit intyget/n. Vi godtar inte e-postmeddelanden som intyg.
Här kan du läsa mer om reell kompetens och undantag.
Bekräftelse på att du har lämnat in ditt arbetsprov via Varbi
När du har skickat in ditt arbetsprov via Varbi får du en bekräftelse till den e-postadress du har angett.
Om du inte får ett bekräftelsemejl så titta i första hand i ditt skräppostfilter. Kontakta annars Varbis tekniska support.
E-post: support@varbi.com
Telefon: 0520-58 00 50 (helgfria vardagar 08.30–12.00 och 13.00–16.30).