Utbildningens upplägg
Termin 1
Mötet med den gestaltande processen
Grundläggande musikaliska, musikdramatiska och vokala gestaltningsövningar samt arbete med sångtekniska, språkliga och musikteoretiska verktyg och orientering kring yrket som operasångare.
Termin 2
Kollektiva skapandeprocesser, etik och praktik.
Samarbete på scenen och arbete med dirigent och regissör. Ni redovisar ert arbete för publik.
Termin 3
Språk, uttryck och kommunikation.
Att sjunga på främmande språk och vidareutveckla förmågan till musikdramatisk kommunikation. Offentlig konsert med orkester eller piano.
Termin 4
Historia, samtid, publik.
Operarepertoar prövas sceniskt i samarbete med dirigent, regissör och övriga yrkesgrupper.
Termin 5
Plats, händelse, möte.
Hur rummet och olika sätt att möta publiken påverkar det musikdramatiska uttrycket. Du gestaltar operascener i en scenisk konsert med dirigent och piano eller orkester.
Termin 6
Yrkesliv och omvärld.
Provsjungningsträning och ett praktiskt konstnärligt entreprenörsprojekt.
Examensarbetet är en operaproduktion med orkester och dirigent och ett reflekterande arbete där ni fördjupar er som självständiga konstnärer.
Kurser
Sång
Ni får individuell undervisning och gedigen träning av sångrösten som stärker tekniken och förmågan till musikalisk gestaltning.
Musikalisk gestaltning
Genom instuderingar tillsammans med pianist av hela eller delar av operaroller och arior utvecklas den musikaliska gestaltningsförmågan. I centrum står förberedelse inför de sceniska projekten.
Musikdramatisk/scenisk gestaltning
Undervisning i scenframställning, teaterträning, improvisation, rollanalys och textanalys. Här tränar du att fördjupa den musikdramatiska gestaltningen ytterligare.
Fysisk gestaltning
Träningen utvecklar ditt kroppsliga uttrycksmedel och kroppsmedvetande. Operasång är fysiskt och tekniskt krävande. Undervisningen syftar till att utveckla din förmåga att fritt använda din kropp på scenen och i sången. Undervisningen integreras även i de sceniska projekten.
Lyrisk diktion
på bland annat italienska och tyska.
Gehör och musiklära
Undervisningen i gehör och musikteori fokuserar på att på ett praktiskt sätt träna upp det inre gehöret, uppfatta och förstå det klingande, kunna läsa det noterade och kommunicera med rätt termer och begrepp för att på så sätt kunna realisera kompositörens intentioner och självständigt kunna instudera och tolka musiken.
Övrigt
Operahistoria, samtidsopera, provsjungningsträning, mental träning.
Undervisningsformer
Individuella lektioner och lektioner/övningar i grupp.
Reflektion i skrift och samtal, seminarier, föreläsningar.
Publikmöten, konserter och föreställningar.
Många kurser är processorienterade och förutsätter att alla studenter deltar i undervisningen.
Lärare
På kandidatprogrammet i operasång är Christine Morgan programansvarig samt lektor i musikalisk gestaltning.
Övriga lärare som du som student kommer att möta är:
- Stina Ancker – lektor i musikdramatisk gestaltning
- Martin Hellström - lektor i musikalisk gestaltning
- Majsan Dahling – adjunkt i musikalisk gestaltning
- Jaroslaw Kalinski – lektor i musikalisk gestaltning
- Emma Lyrén Fernandez – lektor i operasång
- Fredrik Zetterström – adjunkt i operasång
- Giuseppina Penta – lektor i italiensk lyrisk diktion
- Patrik Sörling – lektor i fysisk gestaltning
Ni kommer även att träffa lärare bland annat i gehör & musikteori, operahistoria, auditionträning samt gästlärare både i undervisning och som föreläsare i konstnärliga seminarier.