När utbildningen är öppen för ansökan söker du via vårt webbaserade ansökningssystem. Du kommer in i systemet genom att klicka på knappen "Ansök" på den här sidan.
Vi tar enbart emot ansökningar/intyg via ansökningssystemet, inte via mejl eller vanlig post.
Sök i tid
Påbörja din ansökan i god tid! Vänta inte till sista ansökningsdag bara för att upptäcka att uppkopplingen till nätet krånglar eller att du har fel format på dina filer. Du kan inte efteranmäla dig om du missar sista ansökningsdagen. Tänk på att din ansökan måste vara inne senast 23.59 (svensk tid).
Gör så här när du har kommit in i ansökningssystemet:
- Registrera dig genom att ange namn och e-postadress.
- Fyll i din personliga information, kom ihåg personnummer.
- Fyll i ansökningsformuläret och ladda upp efterfrågade dokument.
Innan du laddar upp dina dokument måste du förbereda dem:
- De dokument du skannar in ska vara original. Om dokumentet är i färg ska du skanna det i färg.
- Skanna ALLA sidor i dokumentet, även de sidor som endast innehåller instruktioner eller annat som inte nödvändigtvis rör ditt betyg. Se till att sidorna hamnar i en och samma fil,
- Om du laddar upp kopior av originaldokument måste dokumenten vara vidimerade. Att en kopia är vidimerad innebär att någon annan än du har skrivit sin namnteckning, namnförtydligande och telefonnummer på handlingen och på så sätt intygar att kopian stämmer med originalet. Du kan be någon du känner eller en myndighetsperson att vidimera dina dokument.
- Alla filer ska vara i pdf-format
- Döp dokumenten med innehåll och ditt namn t.ex. CV_förnamn_efternamn
Följande dokument ska finnas med för att din ansökan ska vara komplett:
- Dokumentation som visar att du uppfyller grundläggande behörighet för högskolestudier Ladda upp din gymnasieexamen/ditt slutbetyg från gymnasiet som visar att du uppfyller grundläggande behörighet för högskolestudier. OBS! att vi inte accepterar utskrifter från Antagning.se.
- Om du går sista året på gymnasiet ska du ladda upp Individuell studieplan och/eller samlat betygsdokument.
- Saknar du betyg från gymnasiet kan du ansöka om validering av reell kompetens (se nedan).
1. Ett personligt brev där du beskriver:
- Varför du vill gå utbildningen och den här inriktningen
- En scenkonstupplevelse (teater, musikal, opera, dans eller annan scenframställning) som har varit viktig för dig och varför. Beskriv gärna vad i scenkonstupplevelsen som gjort ett starkt intryck på dig på något sätt.
- Vilken eventuell erfarenhet du har av att utöva scenkonst ex tidigare studier, praktik, annan konstnärlig verksamhet eller annan relevant verksamhet.
Brevet får vara max 2 A4-sidor (max. 8 000 tecken).
2. Arbetsprov: Se en bild som du kommer åt via en länk i ansökningsformuläret när du loggat in i ansökningssystemet Varbi.
Du ska nu skapa en ”ljudbild” till bilden som ska bestå av två delar:
1. Miljöljud som följer och förstärker bildens värld. Vi ska kunna blunda och se bilden framför oss.
2. En ljudgestaltning av de känslor som bilden väcker i dig.
Det färdiga resultatet ska bestå av miljöljuden (1.) som sedan mixas över till ljudgestaltningen (2.).
Längd: Max 2–3 minuter (150MB). Skicka in din ljud-fil i MP3 – format.
Skulle du ha problem med att ladda upp filen, hör av dig till teknisk support i Varbi.
3. Beskriv med ord hur du har tänkt i ditt val av ljudläggningen och vad du vill uppnå hos lyssnaren. Beskriv även hur övergången sker mellan miljöljuden (1.) och ljudgestaltningen (2.). Max 1 A4-sida (4000 tecken)
Om du saknar behörighet och vill ansöka om reell kompetens.
Om du inte har den utbildning som behövs för grundläggande behörighet kan du ansöka om reell kompetens/undantag. När du ansöker om reell kompetens/undantag ska du ladda upp:
- ett brev där du motiverar varför du anser att du har kunskaper som motsvarar grundläggande/särskild behörighet.
- dokumentation av tidigare studier och/eller yrkeslivserfarenhet som styrker ditt CV. Intygen ska vara på svenska, danska, norska eller engelska - signerade och daterade av den som skrivit intyget/n. Vi godtar inte e-postmeddelanden som intyg.
Här kan du läsa mer om reell kompetens och undantag.
Bekräftelse på din ansökan
När du har skickat in din ansökan får du en bekräftelse till den e-postadress du har angett.
Om du inte får ett bekräftelsemejl så titta i första hand i ditt skräppostfilter. Kontakta annars den tekniska supporten för ansökningssystemet:
E-post: support@varbi.com
Tekniska problem med din ansökan?
E-post: support@varbi.com
Telefon: 0520-58 00 50 (helgfria vardagar 08:30–12.00 och 13.00–16:30)..