Samarbete med kulturskolor för att utveckla dansundervisning för unga
Vi på SKH vill bidra till att skapa en dansundervisning för barn och unga där inkludering och elevernas delaktighet står i centrum. För att nå dit behöver vi problematisera och utmana traditionella metoder inom danspedagogik. Det här samarbetet med kulturskolorna ger oss en unik inblick i deras vardag, samtidigt som kulturskolorna får närma sig SKH:s forskning inom dans och lärande.
– Forskningscirkeln är viktig och värdefull av flera skäl, förklarar Beata Alving kulturskolechef i Sigtuna. Danspedagoger från olika kulturskolor får mötas och tillsammans, genom praktik, teori och reflektion, vidga sina perspektiv och vidareutveckla sin undervisning mot barn och unga. Forskningscirkeln kommer att ge oss möjlighet att lyfta och stärka dansen som konstnärligt uttryck inom kulturskolan och göra den ännu mer relevant i vår samtid.
Tio träffar med teori och praktik
Projektets uppstart blev en inspirerande heldag på SKH 30 augusti där deltagarna fick bekanta sig med varandra och sätta ramarna för det fortsatta arbetet.
Nu följer månatliga träffar, där nya idéer och insikter får växa fram genom praktiska övningar och reflekterande samtal. Vi kommer att träffas tio gånger under läsåret 2024/2025 och varje möte är en chans för pedagogerna att dyka djupt ner i både teori och praktik.
– Jag tänker att det blir fantastiska tillfällen för lärarna i våra tre deltagande kommuner att nyfiket få utforska, undersöka och utveckla dansämnet tillsammans. Jag är övertygad om att det kommer ge ny energi och inspiration in i verksamheten, säger Christina Holm kulturskolechef i Tyresö.
SKH:s ämneschef i danspedagogik Ninnie Andersson tror att erfarenheter från projektet kommer att kunna bidra till Kulturskoleklivets framtida kurser inom danspedagogik. Kulturskoleklivet är regeringens satsning på att få fler pedagoger till kulturskolorna