Startsida
Program och kurser
Metoder och former för skrivande i relation till konstnärliga praktiker

Metoder och former för skrivande i relation till konstnärliga praktiker

Den här kursen vänder sig till dig som vill utveckla ett självständigt skrivande i relation till din konstnärliga praktik.
Bilden föreställer författaren Ursula K. Le Guin som ingår i kursens litteratur. Fotograf är Marian Wood Kolisch, från Oregon State University via Wikimedia Commons. Bilden är beskuren.

Om kursen

Kursen är interdisciplinär och syftar till att kultivera självständiga läs- och skrivpraktiker hos de med olika konstnärliga bakgrunder. Kursens huvudsakliga format är workshoppar, seminarier och föreläsningar där du introduceras till olika former av, och metoder för, skrivande. Du kommer att ges tid till att experimentera samt ge feedback på de andra studenternas texter.

Fokus i kursen ligger på brevformen, talskrift, autofiktion, essän och olika former av performativt skrivande. Vid sidan av gästföreläsningar kommer du att läsa, diskutera och svara på texter av tänkare, författare och konstnärer såsom Ursula K. Le Guin, Audre Lorde, Toni Morrison, Virginia Woolf och många fler. Dessutom kommer gästande konstnärer att besöka klassen för att diskutera sin egen inställning till skrivande vid sidan av sin konstnärliga praktik. De senaste gästerna har varit bl.a: Kah Bee Chow, Alice McKenzie, Viktorija Ilioska, Éireann Lorsung, Alexis Steeves, Sara Kaaman med flera. 

Kursansvarig lärare

Laressa Dickey är dansare och författare vars senaste projekt utforskar vårdpolitik, effekterna av statligt våld på människokroppen och rymdskrot. Hennes arbete spänner över olika discipliner och modaliteter. Hon är författare till poesiböckerna Syncopations och Twang. Tillsammans med ljudkonstnären Andrea Steves har hon gett ut Radio Graveyard Orbit, en spekulativ bok om rymdskrot. För Bergen Assembly 2019 skapade hon och hennes partner Ali Gharavi How to Pass Time With No Reference, en multimedieinstallation om deras erfarenheter inom och utanför det turkiska fängelsesystemet. Hon har länge studerat somatiska metoder och forskning och hennes konstnärliga forskning har fått stöd av Kone Foundation; hon undersöker dansarens användning av språk och författarens användning av/för dans. Hon är medlem i det performativa samarbetet MISLEADING SUBJECTS och undervisar ibland på Stockholms konstnärliga högskola. 

 

Information

Studieperiod: 10 november 2025–14 december 2025

Utbildningens omfattning: 7,5 hp

Huvudsakligt undervisningsspråk: Engelska

Studieort: Distans

Studietakt: 100 %

Ämnesenhet: Dans

Ansökningsperiod: 17 mars 2025–15 april 2025

Utbildningsplan/kursplan:Ladda ner

Skuggan av en person med kamera

Kursansvarig: Chrysa Parkinson

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Hitta folk
SKH Play

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se