När utbildningen är öppen för ansökan söker du via vårt webbaserade ansökningssystem. Du kommer in i systemet genom att klicka på knappen "Ansök" på den här sidan. Vi tar enbart emot ansökningar/intyg via ansökningssystemet, inte via mejl eller vanlig post.
Sök i tid
Påbörja din ansökan i god tid! Vänta inte till sista ansökningsdag bara för att upptäcka att uppkopplingen till nätet krånglar eller att du har fel format på dina filer. Du kan inte efteranmäla dig om du missar sista ansökningsdag. Tänk på att din ansökan måste vara inne senast 23.59 (svensk tid).
Gör så här när du har kommit in i ansökningssystemet:
1. Registrera dig genom att ange namn och e-postadress.
2. Fyll i din personliga information, kom ihåg personnummer.
3. Fyll i ansökningsformuläret och ladda upp efterfrågade dokument.
Innan du laddar upp dina dokument måste du förbereda dem:
- De dokument du skannar in ska vara original. Om dokumentet är i färg ska du skanna det i färg.
- Skanna ALLA sidor i dokumentet, även de sidor som endast innehåller instruktioner eller annat som inte nödvändigtvis rör ditt betyg. Se till att sidorna hamnar i en och samma fil.
- Om du laddar upp kopior av originaldokument måste dokumenten vara vidimerade. Att en kopia är vidimerad innebär att någon annan än du har skrivit sin namnteckning, namnförtydligande och telefonnummer på handlingen och på så sätt intygar att kopian stämmer med originalet. Du kan be någon du känner eller en myndighetsperson att vidimera dina dokument.
- Alla dokument ska vara i pdf-format.
- Döp dokumenten med innehåll och ditt namn t.ex. CV_förnamn_efternamn
Följande dokument ska finnas med för att din ansökan ska vara komplett:
1. Dokumentation som visar att du uppfyller grundläggande behörighet för studier på avancerad nivå.
- Betyg/intyg som styrker att du har genomgått högskoleutbildning på grundnivå för att visa att du uppfyller grundläggande behörighet för högskolestudier på avancerad nivå. OBS! Vi accepterar inte utskrifter från Antagning.se.
- Om du går sista året på en kandidatexamen ska du ladda upp resultatintyg med slutförda kurser.
Har du inte studerat på högskola kan du ansöka om validering av reell kompetens (se nedan).
2. Dokumentation som visar att du uppfyller de särskilda behörighetskraven.
- Betyg/intyg som styrker att du uppfyller det särskilda behörighetskravet på 60 hp inom scen och media eller för utbildningen annat relevant område.
- Intyg som styrker att du uppfyller det särskilda behörighetskravet på Svenska 1,2 och 3 eller motsvarande.
- Intyg som styrker att du uppfyller det särskilda behörighetskravet på Engelska 5 eller motsvarande.
- Intyg som styrker att du uppfyller det särskilda behörighetskravet på dokumenterad erfarenhet av skrivande för film och tv-serier, journalistik, roman- eller novellförfattande.
Om du inte har högskolepoäng som krävs kan du ansöka om reell kompetens (se nedan).
3. Ditt CV
Här listar du utbildning, yrkeserfarenheter och andra relevanta erfarenheter som du vill lyfta fram.
4. Personligt brev
Skriv en motivering till varför du söker kursen och berätta lite om dig själv, max en A4-sida (ca 4 000 tecken, inklusive blanksteg).
5. Idé för en tv-serie
Presentera ett synopsis till en idé för en tv-serie.
Tips: fokusera mindre på starten/det första avsnittet (ett vanligt nybörjarmisstag) och mer på karaktärer, säsongsbåge och den återkommande dramatiska konflikten.
Max 3 A4-sidor (ca 12 000 tecken), helst i pdf-format.
6. Pass eller nationellt ID-kort (om du inte är svensk medborgare)
Du som har svenskt personnummer eller svenskt medborgarskap behöver inte ladda upp en passkopia. Kom ihåg att ange ditt personnummer när du fyller i ansökan. Sökande från s.k. tredje land måste betala anmälningsavgift, och om antagen även studieavgift, för sina högskolestudier i Sverige. Du som är medborgare i ett EU, EES-land eller Schweiz behöver varken betala anmälningsavgift eller studieavgift. Du ska ladda upp en giltig passkopia/giltigt nationellt identitetskort så att vi kan kontrollera ditt medborgarskap.
Om du saknar behörighet och vill ansöka om reell kompetens
Om du inte har den utbildning som behövs för grundläggande behörighet, och/eller särskild behörighet, kan du ansöka om reell kompetens/undantag. När du ansöker om reell kompetens/undantag ska du ladda upp:
- ett brev där du motiverar varför du anser att du har kunskaper som motsvarar grundläggande/särskild behörighet.
- dokumentation av tidigare studier och/eller yrkeslivserfarenhet som styrker ditt CV. Intygen ska vara på svenska, danska, norska eller engelska - signerade och daterade av den som skrivit intyget/n. Vi godtar inte e-postmeddelanden som intyg.
Här kan du läsa mer om reell kompetens och undantag.
Bekräftelse på din ansökan
När du har skickat in din ansökan får du en bekräftelse till den e-postadress du har angett.
Om du inte får ett bekräftelsemejl så titta i första hand i ditt skräppostfilter. Kontakta annars den tekniska supporten för ansökningssystemet:
E-post: support@varbi.com
Tekniska problem med din ansökan?
E-post: support@varbi.com
Telefon: 0520-58 00 50 (helgfria vardagar 08:30–12.00 och 13.00–16:30)