Startsida
Forskningssök
Sonorous Dances and Reverberant Matters
Forskningsprojekt

Sonorous Dances and Reverberant Matters

”Sonorous Dances and Reverberant Matters” är ett tvåårigt forskningsprojekt av performancetrion Tender Motor, som består av Tove Salmgren, Moa Franzén och Kajsa Wadhia. Gruppen utforskar samband mellan röst, andning, kropp och rörelse.
Tre personer sitter på en scen med håret täckt över ansiktet, håret ser ut att vara i rörelse

Tender motor undersöker sedan 2018, genom koreografiska metoder, sambandet mellan röst, kropp och rörelse. “Motor” härstammar ur det latinska “movere” som betyder “att röra” - den eller det som sätter något i rörelse. I arbetet är rösten i lika hög grad som kroppen en motor för rörelse. Genom en variation av ingångar och metoder, undersöker gruppen hur de kan komma i kontakt med och frigöra olika ljudkroppar i skärningspunkten mellan röst, andning och koreografi. I forskningsprojektet “Sonorous dances and reverberant matters” vill gruppen undersöka rösten som performativ kraft som påverkar både den inre och den yttre verkligheten, genom manifestationer av nya relationer, affektiva associationer och sensoriska upplevelser. I projektet kommer gruppen söka upp nya rum och sammanhang, tex kontexter som inte i första hand handlar om konst, eller med specifika akustiska egenskaper för att pröva praktiken i relation till platsens materiella förutsättningar, t.ex gruvor och vatten. Utforskningen innefattar också experimentella workshops med olika grupper med avsikt att pröva praktiken i en större polyfoni och därmed få nya perspektiv på den. På så sätt vill de utveckla sina scores, textmaterial, formuleringar och hitta nya referenser gällande intersektionen andning, röst och koreografi. Forskningsprojektet innefattar också sätt att utveckla sätt att dokumentera samt hur att dela praktiken och forskningen med en vidare publik.

Syfte och forskningsfrågor

Forskningsprojektet bottnar i ett gemensamt intresse av att utforska rösten som kroppslig materialitet, som koreografiskt verktyg och kommunikativ kraft. Utgångspunkten är att rösten är djupt inflätad i ideologiska och politiska strukturer. Syftet är att utifrån feministisk kritik utforska hur kropp och röst hänger samman som medskapare till varandras frigörelse, genom att lekfullt närma oss den ljudande kroppens materialitet i samklang med andra materialiteter. Vilken slags uppmärksamhet och lyssnande genererar praktiken? Hos den ljudande, hos den lyssnande? Vilken form av fysisk eller affektiv empati och återklang sätts i rörelse av rösten? Vilken form av rörelse och kropp genererar rösten genom sina olika vokala uttryck? Och vilken slags vokalitet kan olika fysiska praktiker, platser och relationer frammana? Vilket slags varande och samvaro kan rösten och kroppen öppna upp för, som inte formerar sig efter narrativ, dramaturgi, definition, meningsskapande, innebörd? Hur förändras de potentiella svaren på dessa frågor när vi ljudar i, på och genom specifika materialiteter och platser? Över eller genom en vattenyta? Under jord, i en gruva? Hur kan vår polyfoniska koreografiska process användas i olika former av workshops, inom dansfältet, i interdisciplinära konstnärliga möten, med icke konstnärligt verksamma eller i renodlad konstnärligt forskningssammanhang såsom i SKHs forskningsvecka?

Genomförande och förväntad betydelse

Under 2025 har forskningsprojektet presenterats och delats i olika sammanhang; i januari presenterades och delades arbetet under SKH forskningsvecka, i april presenterades arbetet som en performance på Weld, i juni deltog gruppen med en workshop och en performance inom ramen för den internationella konferensen ”Deleuze & Guattari Studies Conference Pedagogies of Philosophy: Nonsense, and…and…and joy”, som anordnades av Konstfack. I juni placerade gruppen sin forskning på olika platser i Småland. I oktober kommer performancepraktiken att delas inom ramen för ”The Listening Biennal”, kuraterad av Hara Alonso och arrangerad av Fylkingen. Under 2026 kommer projektet att presenteras inom SKH research week (January 2026), genom skrivlab samt dokumentation. Projektet förväntas expandera den lokala diskursen och kunskap kring intersektionen koreografi, röst och rörelse.

Samverkan

För residens och presentation samverkar gruppen med Fylkingen, Weld, Köttinspektionen Dans och Salong central.

Forskningsfinansiär

Weld, Fylkingen och SKHs interna forskningsmedel vilken inkluderar forskning inom tjänst för Tove Salmgren.

Huvudhandledare

Rebecca Hilton

Tidplan

Januari 2025 – December 2026
""

Lektor i koreografi med inriktning performativa praktiker, Tove Salmgren

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Hitta folk
SKH Play

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se