Kostym-dramaturgier – tingens dramaturgi i föreställningar
Denna konstnärliga forskning fokuserar på vad kostymen ”gör” och på den dramaturgi som uppstår när vi har en otraditionell utgångspunkt och tyngdpunkt för en föreställning – nämligen en kostym.
Forskningen är en fortsättning på det konstnärliga forskningsprojektet Costume Agency (2018–2023) som utforskar kostymens betydelse och hur kostymer kan utgöra en utgångspunkt för föreställningar. Projektet var knutet till Oslo National Academy of the Arts och de huvudsakliga forskarna var Christina Lindgren och Sodja Lotker.
Costume Agency visade att kostymer är en giltig och mycket relevant utgångspunkt för en föreställning. Alla deltagare fann metoder för att utforska kostymernas potential och utvecklade distinkta och originella föreställningar. Kostymerna visade en stor mångfald, liksom föreställningarna. Föreställningarna utmanade traditionella kategorier av form och genrer.
Den aktuella forskningen syftar till att fokusera på och fördjupa en dimension, nämligen kostymens dramaturgi i föreställningar. Genom att göra detta tror vi att relevansen av forskningen och den kunskap som skapas kommer att bli bredare. Enligt Synne Behrndt och Cathy Turner avser termen ”dramaturgi” den allmänna kompositionen av ett verk och kan beskrivas som dess ”komposition”, ”struktur” eller ”väv”. Vi vill utforska hur man kan fånga kompositionen, strukturen eller väven i en föreställning där saker – kostymen – står i centrum.
Foto: Johan Palme/SKH