Startsida
Forskningssök
Omphalos-Världens navel
Doktorandprojekt

Omphalos-Världens navel

Projektet utforskar och utvecklar ett personligt visuellt och spatialt uttryck som omfattar det faktum att vi lever under i en global ekologisk kris. Fokuset är på själva relationen mellan den mänskliga individen och det vi oftast kallar för “natur”.
en ai-genererad bild på en rund sten som är insvept i flätat material, gummi, silvertråd och blått band.

Vår relation till naturen är färgad av vår kulturs materialistiska system som ställer människan i centrum, frånskild resten av biosfären.

Det är svårt nog att tänka om, ännu svårare att verkligen känna och agera annorlunda. Naturen upplevs lätt som en “scenografi” eller “kuliss” i våra liv.

Mitt eget invanda konstnärliga vokabulär är färgat av min kulturs antropocentriska tänkande. I verk och scenografier har jag reproducerat, som av bara farten, samma gamla ståndpunkt. Målet är här att ta mig bortom invanda definitioner av scenografi och natur.

Här kan paradoxalt nog den scenografiska kritikaliteten erbjuda nycklar, med sitt fokus på världs-byggande och förståelse för händelser mellan människan och objekten i hennes omvärd.

Syfte och forskningsfrågor

Syftet med projektet är att öka en sensoriska och kreativa förståelsen för vår relation till en natur präglad av klimatförändringar och massutrotningar. Jag hävdar att en kritisk estetik och ett omformat konstnärligt vokabulär är avgörande för vår tid. Det är en viktig del av ett hållbart samhälle. För konstnärliga praktiker är detta lika viktigt som en materiell omställning. Den intuitiva delen av det konstnäliga skapandet kommer ur vår symboliserande förmåga eller det undermedvetna. På grund av detta finns det en slags fördröjning i de kreativa och sensoriska impulserna som intresserar mig. Jag välkomnar det konfliktfyllda, motsägelsefulla och brutala som stiger upp i utforskandet av en konstnärlig förflyttning.

Genomförande och förväntad betydelse

Jag kommer med hjälp av forskning, filosofiska modeller, visdomstraditioner och konstnärliga metoder, utmana mina inlärda konventioner kring relationen människa-natur och det konstnärliga uttryck mina konventioner tar sig. Jag är inte ute efter att illustrera ekologiska idéer, snarare är syftet att återupptäcka och omformulera förståelsen av naturen genom den konstnärliga processen och verken i sig själva. Här fungerar den konstnärliga forskningen som ett sätt att tänka och veta med hjälp av konstpraktiken. Projektet blir på detta sett en del av en kollektiv ekologisk kritik men det visar också på den konstnärliga forskningens helt unika roll i detta sammanhang.

Huvudhandledare

Cecilia Roos

Handledare

Lina Selander

Tidplan

Projektet utförs genom fyra till sju olika delar. Varje del fokuserar på ett naturfenomen. Hittills har jag genomfört “Clouds” och “Omphalos-The Navel of The World”. Kommande kapitel heter Terra Vaporosa och handlar om det gasformade. Projektet som helhet kretsar runt ett metaforiskt tomrum “The Hollow Core” . Varje kapitel berör indirekt detta tomrum som därigenom adresseras utan att bli beträtt. De konstnärliga resultaten presenteras som visuella installationer, performance lectures och essäer.
Porträtt av Anna
Foto: John Gripenholm

Doktorand i scenkonst, Anna Heymowska

Anmäl dig till våra nyhetsbrev
Hitta folk
SKH Play

Telefon växel: 08-49 400 000
Allmän information: info@uniarts.se
Utbildningsfrågor: studieinfo@uniarts.se
Frågor om vår forskarutbildning: phdpositions@uniarts.se