Omphalos-Världens navel
I en kris för ett antal år sen som var både professionell och personlig, började jag ställa mig frågor om min relation med naturen och världen och hur dessa speglades i det jag skapade. Som scenograf hade jag insett att scenografier ofta rent spatialt upprätthöll en antropocentrisk dominans och instrumentalisering av naturfenomen, särskilt i sina institutionella sammanhang.
Ytterligare några år tidigare hade jag varit med om den nära-döden-upplevelse under en förlossning och även fått ett barn med en kronisk sjukdom. Det fick mig att uppleva världen annorlunda. Barnet var vid liv genom noggranna medicinska rutiner och jag såg hur detta var som en daglig förhandling med tillvaron. Ett slags relation med naturen.
I forskningen utvecklas verk som utmanar placering genom avstamp i historiska votivpraktiker lika väl som samtida medicinska ritualer och material. Verken representerar inte verkligheten utan genererar en relation med den genom materiell transformation och sensoriska objekt. Det visar också att kosmologier uppstår från konst, konstens och omsorgens gestik i sig.