Hur kan dansen levandegöra minnen och hedrande av förfäder?
Residenset är en del av doktorandprojektet Famadihana 2.0, där Gwen genom konstnärlig forskning undersöker den madagaskiska begravningsritualen famadihana – en ceremoni som handlar om att minnas och hedra förfäder genom kropp, rörelse och gemenskap.
– Denna erfarenhet erbjuder en unik möjlighet att komma i direkt kontakt med lokalbefolkningen på Mayotte, vars reaktioner och interaktioner kommer att hjälpa mig att ytterligare förfina de insikter jag samlat under mitt fältarbete på Madagaskar. Att befinna mig i Indiska oceanen gör det möjligt för mig att reflektera över hur vissa berättelser, praktiker eller former av kunskap cirkulerar eller förändras i olika geografiska områden. I den meningen erbjuder detta dansresidens ett utrymme för ett jämförande arbete, som gör det möjligt för mig att reflektera över dynamiken i överföringen: vad som sprids, vad som förändras och hur betydelsen omförhandlas över olika rumsliga och kulturella sammanhang, säger Gwen.
Projektet genomförs på Le Royaume des Fleurs, ett konstnärligt center i Mayotte som bjuder in aktörer inom dans, teater, musik och bildkonst. Arbetet bygger vidare på fältstudier som Gwen gjorde på Madagaskar tidigare i år, och är ett exempel på hur konstnärlig forskning kan skapa nya sätt att förstå och förmedla kulturella erfarenheter.
Den 12 september bjuds allmänheten in till en öppen visning av projektet – ett tillfälle att få en inblick i det konstnärliga arbetet och de internationella samarbeten som formar projektet.