Erfarenhetsutbyte i fokus när egyptiska lärare besöker Stockholm
Egypten har ett anrikt förflutet när det gäller film. I 130 år har landets filmindustri varit en dominerande kraft i både arabvärlden och Afrika. Samtidigt finns det få områden som förändras så snabbt som film – något som man i den egyptiska filmindustrin är väl medvetna om.
–En övergång är på väg inom filmindustrin, säger Yasser Elshamy, dekan för College of Language and Communication vid AASTMT. Nya generationer av filmskapare är på ingång, och de behöver lära sig att arbeta med ny teknik.
På många sätt är det en idealisk tidpunkt att starta upp ett nytt utbildningsprogram inom film. AASTMT – i första hand en teknisk högskola – har just genomfört en omorganisation och skapat en helt ny enhet, College of Art and Design, och inom den ett helt nytt program inom film och bildkonst. Och självklart spelar tekniken en central roll även där.
– Vi vill kunna använda ny vetenskap och nya metoder i alla faser av filmskapandet, förklarar Yasser Elshamy. Som AI och virtuella studior, från förarbete till postprodution.
Det är ett intresse som många delar inom ämnesområdet film och media på SKH. Faktum är att det nya programmet har tagit form med kontinuerlig input från SKH – en serie samarbetsprojekt som sträcker sig nästan ett decennium tillbaka i tiden. Representanter från de två universiteten har upprepade gånger besökt varandra, följt undervisningsmetoder och utbytt erfarenheter. Inför skapandet av programmet har SKH:s lärare hjälpt till att brainstorma läroplaner och studieplaner och föreslagit justeringar baserade på vad man av egen erfarenhet vet fungerar.
Utbildning av medarbetare
En annan del av samarbetsprogrammet är studentutbyte – och det startade faktiskt innan det nya programmet i Kairo hade några studenter att skicka! Våren 2023 fick två studenter i litteratur- och filmvetenskap – Howaida Abdelshafi och Salma Mohsen – göra sina slutprojekt vid SKH, Salma som filmredigerare och Howaida med rotoscoping. Båda har nu anställts som lärarassistenter vid den nya högskolan, där de använder erfarenheterna från sin utbytesperiod för att hjälpa de nya studenterna.
– Det var en stor möjlighet för oss, säger Howaida Abdelshafi. Jag tog med mig mycket kunskap och fick många minnen och nya vänner.
Howaida Abdelshafi, Thomas Brennan, Yasser Elshamy, Amira Ehsen, Salma Mohsen och Moustafa Elshaarawy. Foto: Johan Palme/SKH
I augusti i år besökte de SKH igen tillsammans med en annan lärarassistent, Moustafa Elshaarawy, för att presentera för studenterna i Stockholm och få med sig fler erfarenheter som kan hjälpa dem i arbetet i Kairo.
– Det har varit lärorikt att se hur studenterna på SKH arbetar, till exempel inom postproduktion, säger Moustafa. Det är viktigt att se med egna ögon hur de använder utrustningen i sin praktik, det går inte att göra på distans.
Thomas Brennan, adjunkt i postproduktion vid SKH, tror att även hans studenter drar nytta av utbytena – trots att de nuvarande reglerna för utbytesprogrammet inte tillåter att studenter från den europeiska partnerinstitutionen gör utbyten på icke-europeiska partneruniversitet.
– Utbytet ger lärare och studenter vid SKH möjlighet att uppleva en helt annan kultur och tradition, som innehåller otroliga berättelser, säger Thomas Brennan. Det låter oss ta del av deras unika erfarenheter och spräcka den bubbla som ibland kan bildas i en universitetsmiljö.
– Mångfald är en stor styrka för den egyptiska filmen, säger Amira Ehsen, vicedekan för den nybildade högskolan för konst och design vid AASTMT. Det bor 100 miljoner människor i Egypten, vilket ger ett rikt material att använda för både spelfilm och dokumentärer. Det är som tio olika samhällen i ett, var och ett med sina egna bildspråk, sina egna koder och sina egna kläder.
Resurser och möjligheter
Samtidigt finns det ofta en tydlig brist på resurser till att berätta historier jämfört med Sverige. Lärare som reser till Egypten från Sverige måste ofta gå från att undervisa kanske fyra studenter åt gången till en stor klass med 40 studenter – vilket medför ytterligare utmaningar men också hjälper till att finslipa undervisningsmetoderna, förklarar Thomas Brennan.
En annan stor skillnad är den mycket skarpa specialiseringen som SKH har för sina filmstudenter, vilket inte finns alls i Egypten. Där måste alla inom filmbranschen vara beredda att axla alla möjliga uppgifter. Även det är något som båda sidor kan lära av varandra.
– I Egypten måste vi ha många roller, alla måste ha allmänkunskap, säger lärarassistenten Salma Mohsen. En sak som jag ser fungerar bra här är att människor får fördjupa sig i att till exempel bli en bra klippare och fokusera enbart på det.
– Jag tror att våra studenter skulle ha nytta av att lära sig att arbeta med få resurser, säger Thomas Brennan. Vi har mycket utrustning tillgänglig här, mycket dyr teknik, och det skulle kicka igång studenternas hjärnor att inte alltid få allt serverat på ett fat, utan att behöva anpassa sig och improvisera.
Utbytesprojektet pågår fortfarande, och SKH fortsätter att stödja utvecklingen vid AASTMT. År 2027 kommer två av sistaårsstudenterna i den första årskullen på det nya programmet i film och bildkonst att göra sina slutprojekt som utbytesstudenter på SKH Under tiden planerar de två högskolorna att ansöka om ännu en utbytesperiod, med lika högtflygande planer.
– Vi ansöker om ett nytt kapacitetsbyggande projekt, säger Thomas Brennan. Vi ska stödja AAST i att också utveckla ett mastersprogram!
SKH:s samarbete med Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport
Projektet drivs på SKH av ämnesenheten för Film och media och bygger på ett mångårigt samarbete med lärosätet i Egypten. Det genomförs med stöd av Erasmus+ och är ett så kallat International Credit Mobility (ICM)-projekt.
Programmet ICM möjliggör samarbeten med lärosäten i utomeuropeiska länder och omfattar mobiliteter i båda riktningar. Det bidrar till globalt samarbete inom högre utbildning och kompetensutveckling både hos det samordnande lärosätet i Sverige och hos partnerorganisationerna i utomeuropeiska länder. Ett viktigt mål med ICM är att erbjuda möjligheter till akademisk, professionell och personlig utveckling för studenter, lärare och annan personal vid de lärosäten som deltar.
Projektperioden sträcker sig mellan 2024 och 2027. Under den första fasen av projektet har sju mobiliteter genomförts.
Gästerna från Egypten höll bland annat ett föredrag om Egyptens filmhistoria, som sträcker sig närmare 130 år tillbaka i tiden. Foto: Åsa Edenroth/SKH
Filmövning på den nya filmskolan i Kairo. Foto: Thomas Brennan
På väg till Smart Village, AASTMT:s campus i Giza i Kairo, kan man se pyramiderna. Foto: Thomas Brennan