Grafisk formgivning: Amanda Do
Information
 

RESET 2020

STREAMAS! Nu är det dags för andraårsstudenter vid Institutionen för danspedagogik att presentera sina danser – som de själva koreograferat – och som turnerar runt om Sverige på våren via internet. Den 24 och 25 april har du möjlighet att delta i föreställningarna och en fest med oss online!

Live stream party with the Artists:

24 April 18:00–20:00

Här kommer ni att hitta länken till föreställningen.

25 April 13:00–17:00

Här kommer ni att hitta länken till föreställningen.

Grupper: Mönster, Situation Notation, Fill in the gaps, Ved Veis Ende.

Föreställningarna har utvecklats under handledning av Andrea Svensson, Bodil Persson, Maryam Nikandish, Peter Mills och Rebecca Hilton.

Facebookevent: RESET 2020


Mönster 2020

Ljus och tre kroppar bildar dansföreställningen Mönster. Fokusområden kommer att kretsa kring mönster och konstellationer i relation till kroppar och ljus samt utforska rytmer visuellt respektive auditivt. Vilka blir era upplevelser av ljus och mörker? Är det någon skillnad på musik och ljud? Och vilka mönster kan vi skapa?

Av och med:
Emma Lundholm
Max Edsbrand
Paulina Gunnarsson

Situation Notation

En bra start är att hitta en källa av intresse och inspiration. Hitta kunskap om ditt valda intresse. Använd google, eller köp eko-citroner styckvis. Att testa saker här och nu är svårt men kan skapa en känsla av att inget går att förutse och att framtiden är en konstruktion. Det är bara du själv som kan hindra dig, ifall du inte har en jobbig chef eller rosa stenbitsbaciller i kylskåpspoesi som har bestämt hur det ska vara. Du kan röra på flera kroppsdelar samtidigt, det kan skapa en krämig mattkant som är som balsam för skorna. När du har gjort det har du en klump med upplevelser som du aldrig kommer få tillbaka, det är det som är grejen. Först och främst är det bra om du är redo.

Av och med:
Matilda Hellgren
Johanna Hilbom
Rebecca Ilefors
Hanna Persson

Fill in the Gaps

Kära_____,
det är komplicerat att_____när du är i rummet.
Ibland så_____jag, då_____allt.
Jag fattar väl att_____är_____!
Då och då verkar det som alla i hela världen_____.
Jag har en idé, tänk om vi skulle_____?
Vad tror du om det? Det skulle väl inte “bara passera”?
Hälsningar_____.

Av och med:
Jennifer Holmgren
Sara Mörk
Sara Bergström
Meeri Mäkinen
Alva Zakó
Amanda Roos af Hjelmsäter
Liv Andersson

Ved Veis Ende

Vår forestilling handler om hvordan vi kommuniserer og snakker om klimaendringene som foregår disse dager. Hvordan forholder vi oss til utfordringene som ligger langt fra vårt dagligdagse liv, og hvordan kan vi ha en innvirkning på dem? Med visningen vil vi forsøke å vise forskjellige måter man kan ta tak i problemene vi står ovenfor. Vender du kinnet til eller står du ansikt til ansikt med utfordringene? Blir du provosert eller føler du trangen til å handle?

Av och med:
Amalie Skjærpe
Ingrid Johansen
Andréa Dybvik
Julia Alieva


Vid frågor, kontakta: peter.mills@uniarts.se

Särskilt tack till Beata Alving och Linda Adami.

Läs mer om varje om föreställningarna och studenterna i foldern!

Fotograf: Jasmine Attié
Grafisk formgivning: Amanda Do


Institutionen för danspedagogik vid Stockholms konstnärliga högskola

På institutionen för danspedagogik utbildar vi självständiga danspedagoger och ämneslärare i dans, med starkt konstnärligt och pedagogiskt förhållningssätt, för en professionell verksamhet inom dansundervisning. Vi erbjuder utbildningar och kurser där hög kvalitet och spetskompetens förenas med djup kunskap, kritisk reflektion och nytänkande samt kunskap om konstens betydelse för människan och det samhälle vi lever i. Institutionen erbjuder en miljö som präglas av kreativitet och respekt och som ger möjlighet till internationella utbyten samt nära samverkan med både den professionella miljön och det omgivande samhället.

Danspedagogens och danslärarens yrke är i ständig utveckling. Vårt mål är att utbilda kreativa pedagoger och lärare som är rustade att möta ett ständigt föränderligt yrkesliv och som kan driva det dans- och danspedagogiska fältet framåt. Inom danspedagogik finns därmed utrymme att arbeta med dans och skapande på olika sätt. Många tidigare studenter har skapat konstnärliga kollektiv och kompanier som arbetar med dans både sceniskt och pedagogiskt i olika sammanhang.