Onsdagsseminarium: Presentation av två forskningsprojekt
Detta seminarium ingår i höstens onsdagsseminarieserie, där vi utforskar ett brett spektrum av framväxande metoder och praktiker inom konstnärlig forskning. Här kan du läsa mer om seminarieserien och upptäcka kommande seminarier!
I projektet ”Authorship, Ownership and Control: dancers’ roles and materials” (Upphovsmannaskap, äganderätt och kontroll: dansares roller och material), som leds av Chrysa Parkinson, utgör dansares erfarenheter av att skapa, lära sig eller förmedla de danser de skapar och dansar grunden för forskningen. Dokumentationen av dansares situerade kunskap, diskurs och erfarenhet av upphovsmannaskap, äganderätt och kontroll kommer att bidra till betydelsefulla reflektioner som tjänar dansområdet i sig genom att öka medvetenheten om specificiteten i dessa begrepp i denna praktikgemenskap. Dansarnas perspektiv kommer också att bidra till utvecklingen av teori och praktik när det gäller kreativitet, immateriell egendom och underhåll eller bevarande av upphovsrättsskyddat material och konstverk.
Under seminariet kommer medlemmarna i AOC:s forskargrupp att presentera två metoder som utvecklats inom forskningsprojektet:
- Studio Conversations (en metod för att artikulera begrepp baserad på känsla och plats)
- Summonings (en metod för överföring av minnen baserad på beröring)
Det konstnärliga forskningsprojektet ”The Future Through the Present” (Framtiden genom samtiden) leds av Erik Gandini och syftar till att utveckla ett spekulativ förhållningssätt till dokumentärfilm – att utforska inte bara ”vad som är” utan också ”vad som skulle kunna vara”. Några av de frågor som projektet ställer är: Hur kan en dokumentärfilm skildra något som ännu inte existerar? Ett universum av idéer, hypoteser och antaganden? Hur kan vi formulera en ny estetik som befriar dokumentären från begränsningarna att endast skildra nutiden eller det förflutna? Hur kan man formulera en ny ”dokumentär estetik för framtiden” som inte är en imitation av fiktion eller science fiction-genren? En ny berättarform som genom det samtida lyckas skapa en projektion in i framtiden?
Forskningsprojektet har resulterat i den kreativa essäfilmen AFTER WORK.
Chrysa Parkinson är en dansare och performer baserad i Stockholm. Sedan 2011 har Chrysa arbetat som professor i dans vid Stockholms konstnärliga högskola (SKH), där hon under tolv år ledde masterutbildningen New Performative Practices. Hon är nu ämneschef för dans vid SKH.
Erik Gandini är regissör och dokumentärfilmare. Vid Stockholms konstnärliga högskola (SKH) är han professor i dokumentärfilm och vicerektor för samverkan.
Värd: Kent Olofsson
Profilområde: Koncept och komposition
Information
Plats: Radiostudio 1, Valhallavägen 189, SKH
Övrigt: På engelska