Information
 

Schweiziska universitetsledare besökte SKH: ”En inspirerande dag”

2022-10-05

Fredagen 30 september hade SKH besök av 24 rektorer och dekaner från universitet, högskolor och högre utbildning i Schweiz. Det är den schweiziska organisationen HEM – organisationen för universitet för tillämpad vetenskap (UAS) och universitet för lärarutbildning (UTE) som anordnat studiebesöket.
– Gruppen hade valt att besöka ytterst få högskolor och universitet under sin vistelse i Sverige, så vi känner oss hedrade att de valde oss, säger Ellen J Røed, Prorektor på SKH.

– Det är alltid motiverande att se sig själv från ett annat perspektiv, vilket uppstod i detta mötet. Det var så många intressanta kopplingar mellan just tillämpat vetenskap, som oftast är praktikbaserat, och vår organisation, utbildning och forskning. Gästerna kom till exempel från skolor som utbildar lärare, ingenjörer, vårdpersonal och designers, säger Ellen J Røed. 

Organisationen är engagerad i professionell utveckling och bättre praxis för ledarskap och förvaltning och utvecklar ledarskapsprogram mellan kollegor och högskolor. Intresset är främst inriktat på ledarskap och styrning inom utbildning, organisation och struktur för högre utbildning och enskilda institutioner. En gång per år anordnas Bürgenstock-konferensen – en studieresa för chefer inom högre utbildning – där målet är att få en inblick i utländska utbildningssystem och organisationsstrukturer i utländska högre utbildningslandskap.

Catherine Sokoloff, Programdirektör på HEM, berättar att gruppens deltagare är från helt olika fält inom högre utbildning, men att två av dem är inriktade mot det konstnärliga fältet och därför att man därför valt att besöka SKH. Enligt Cathrine har Sverige och Schweiz samma mål inom högre utbildning, men utförandet är väldigt olika. Hon menar att det gör att hela gruppen ändå är intresserad av att ta del av alla utbildningsfält under studieresan, oavsett egen tillhörighet.

– Inom en halv dag mötte gruppen både forskare, lärare och studenter. De fick ta del av pågående lektioner, inom cirkusakrobatik, operasång, och danspedagogik. Till exempel fick de agera immigranter på scenen i en övning inför en operaföreställning med våra studenter. Sedan följde riktigt bra samtal om kopplingen mellan utbildningarna och konstnärlig forskning, säger Ellen J Røed.

– Besöket på SKH var fantastiskt och lärorikt! Att få möta ledare, lärare, studenter och personal på SKH och dessutom få vara med på operalektioner, att få se cirkushallen, diskutera konstnärlig forskning var otroligt berikande. Det var en inspirerande dag och i vissa fall en ögonöppnare. SKH har byggt upp och fått till den konstnärlig forskningen med examinationsrätt, att få höra om den resan var extra intressant, säger Catherine Sokoloff.

– Gästerna framstod oerhört engagerade i vår verksamhet och det blev riktig goda samtal. De var särskilt intresserade av vår forskning och profilområden, vår forskarutbildning samt arbetet med att utveckla kandidatprogrammet med sikte på mer studentcentrerat lärande. De kände igen sig i våra utmaningar och blev imponerade av hur vi jobbade med dessa, avslutar Ellen J Røed.