Information
 

Inställt - Magisterstudenter i opera redovisar självständiga arbeten

Med anledning av coronaviruset och oron kring spridningen av det ställer vi in redovisningarna av magisterstudenternas självständiga arbeten 24 och 26 mars.

Efter noggrant övervägande och med omsorg om publik och studenter har SKH fattat beslutet att ställa in redovisningarna av magisterstudenternas självständiga arbeten. Vi har alla ett ansvar att förhindra fortsatt smittspridning och måste ta det säkra före det osäkra.

Vi beklagar detta. Evenemangen är ett tillfälle för er som extern publik att få besöka SKH och se vad våra fantastiska studenter kan åstadkomma och för dem att få möta er som publik.

Varmt välkomna en annan gång.


Magisterstudenterna i opera redovisar sina självständiga arbeten.

 
Tisdagen den 24 mars redovisar Maria Turunen och Rebecca Hellbom.
Torsdagen den 26 mars redovisar Cecilia Eriksson, Julia Andersson och Agnes Wästfelt
 
TISDAG 24/3 KL. 16:00-17:00 (inställt)
 
Hur studerar man mest effektivt in en roll?
Maria Turunen, sopran, har undersökt hur hon bygger en roll effektivt under en begränsad tid, både vokalt och på scen. Arbetet baseras på Marias erfarenheter vid Finlands Nationalopera, där hon är anlitad som cover för Donna Elvira i Mozart’s Don Giovanni.
 
Musik ur Don Giovanni, W. A. Mozart
Vid flygeln: Love Derwinger
 
Från Mozart till Wagner med sopranen Rebecca Hellbom
Ett utforskande projekt i hur man som lyrisk/dramatisk sopran kan sjunga på bästa sätt med sin röst i olika stilar, och hur de olika stilarna kan dra nytta av varandra. Hur skiljer sig Mozart från Wagner vokalt? Kanske är skillnaden inte så stor, och kanske finns en förening mellan dem två i Weber?
 
Musik:
Or sai chi l’onore ur Don Giovanni, W. A. Mozart
Ozean, du Ungeheuer! ur Oberon, C. M. Weber
Euch Lüften, die mein Klagen (utdrag ur andra aktens duett mellan Elsa och Ortrud) ur Lohengrin, R. Wagner
Ortrud: Kajsa Palmér
Vid flygeln: Love Derwinger

TORSDAG 26/3 KL. 16:00-17:30 (inställt)
 
Trollflöjten, för barn och vuxna.
Paminas och Taminos föräldrar kommer aldrig överens och bara bråkar och bråkar. Till slut går föräldrarna skilda vägar. De bestämmer sig för att dela på syskonen och ta var sitt barn med sig. Trots uppgörelsen fortsätter föräldrarnas bråk. Tamino är övertygad om att det är hans fel att familjen inte håller ihop längre och att han inte längre får träffa Pamina. Tamino flyr till fantasins och sagans värld. Där förvandlas Tamino till prins och tillsammans med sin nyfunne vän Papageno gör de allt de kan för att hitta Pamina.
 
Föreställningen är en del av Cecilia Erikssons magisterarbete. Efter föreställningen görs en kortare paus där det finns möjlighet för den unga publiken med mycket spring i benen att lämna lokalen.
 
Medverkande:
Cecilia Eriksson: Pamina, Andra dam, idé och bearbetning
Ninni Molin: Tredje dam, regi, idé och bearbetning
Linnéa Törnqvist: Första dam och Papagena
Nils Löfgren: Papageno
Patrik Kesselmark: Tamino
Ella Grosse: Nattens drottning
Martin Hillberg: Sarastro
Sofia Winiarski: Piano och musikalisk ledning
Musik ur Trollflöjten, W.A. Mozart
Speltid: ca 35 minuter
 
Deras blod i mina ådror med mezzosopranen Julia Andersson. Vilka vägar kan sångaren ta för att låta en karaktär flytta in i hens kropp? Hur blir det olika när en börjar i två helt olika ändar? Julia har arbetat med tv
å olika byxroller från barocken och ställt sig frågan: hur gör jag för att låna ut mina ådror till deras blod?
Musik ur Rinaldo och Agrippina, G. F. Händel
Vid cembalon: Love Derwinger
 
Lucias röst- en koreografisk laboration.
Sopranen Agnes Wästfelt undersöker vad Lucia di Lammermoor och idén om hennes vansinne utifrån 1830-talets blick kan säga oss idag; här i ett försök att hitta hennes röst bortom schablonen “den hysteriska kvinnan” som kommit att utgöra det vi förknippar scenen med. Koreografin undersöker parallellt de fysiska förutsättningar respektive begränsningar man som vokalist får förhålla sig till i en koreografisk gestaltning, vilken här också får representera Lucias kamp för att göra sin röst hörd.
 
Musik: Il dolce suono… Spargi d’amaro pianto..  ur Lucia di Lammermoor, G. Donizetti
Vid flygeln: Love Derwinger
 
 
Välkommen!