Bild: Från Mirko Lemperts forskningsprojekt Realtime Visualization and Virtual Collaboration. Foto: Sven Bergmann, The Animation Institute Baden-Wurttemberg.
Information
 

Inställt: Film som forskningsområde – vad, hur och för vem?

Med anledning av coronaviruset och oron kring spridningen av det ställer vi in samtalet ”Film som forskningsområde – vad, hur och för vem?”. Vi har alla ett ansvar att förhindra fortsatt smittspridning och måste ta det säkra före det osäkra. Vi beklagar detta. Filmrummet hoppas kunna genomföra samtalet vid senare tillfälle.

Filmrummet i samarbete med Stockholms konstnärliga högskola (SKH) bjuder in till ett samtal om konstnärlig forskning inom film och media. Vad har forskningen för betydelse för hantverket, branschen och filmen som konstuttryck? Hur bidrar den till kunskapsutvecklingen inom fältet och för vem? Vad är forskningens potentiella bidrag till samhällsutveckling och demokrati i ett vidare perspektiv? Tre filmarbetare delar med sig av sin forskning, med efterföljande panelsamtal.

Att forska praktiskt konstnärligt inom film och media är ett relativt nytt fenomen. På Stockholms konstnärliga högskola pågår just nu en rad projekt med olika inriktningar inom filmområdet – från utveckling av komplicerad datorteknik och VR till utforskande processer om kreativt hantverk och filosofiska frågeställningar om filmen som konstart. Kersti Grunditz Brennan, Marcus Lindeen och Mirko Lempert berättar om pågående projekt och diskuterar det utforskande rum som forskningen erbjuder, hur nya berättelser kan uppstå, och hur forskningen bidrar till utvecklingen av hantverket, filmbranschen och samhället.

Medverkande forskare:

Kersti Grunditz Brennan är filmare (Citizen Schein, CJDG, The Man Behind the Throne) och klippare av över 30 långa dokumentärer för både tv och bio. Hon är lektor i filmklippning, har en dansbakgrund och hennes konstnärliga uttryck rör sig mellan scenkonst, videoinstallation och filmberättande.
Forskningsprojekt: Entering the Frame – Agency of the Editor
Kersti forskar kring hur personliga erfarenheter, filminnehåll, samarbetsformer, konstnärlig vision och sammanhang definierar klipparens agens och hur det formar klippningen. Ett utforskande av en estetik byggd på fragmentering och återuppbyggande utifrån rörelse, kropp och kroppsliga erfarenheter i filmberättande. Läs mer.

Mirko Lempert har en masterexamen i filmproduktion och är lektor i visuell media vid Stockholms konstnärliga högskola. Han är även grundare av det Stockholmsbaserade företaget Monocular.
Forskningsprojekt: Realtime Visualization and Virtual Collaboration
Mirkos forskning fokuserar främst på användningen av VR- och AR-teknik som gör det möjligt att snabbt skapa prototyper av visuella idéer och därmed förbättra kommunikationen mellan de inblandade kreativa parterna. Läs mer.

Marcus Lindeen är dramatiker och regissör och arbetar med både film och teater. Sedan han gick ut regilinjen på Dramatiska Institutet har han regisserat fyra filmer och skrivit och regisserat ett flertal pjäser som spelats på bland annat Dramaten i Stockholm, Schaubühne i Berlin och Théâtre de Gennevilliers i Paris. Hans debutfilm Ångrarna (2010) och den senaste filmen Flotten (2018) belönades båda med Prix Europa för bästa europeiska tv-dokumentär.
Forskningsprojekt: Den iscensatta dokumentären
Marcus forskning undersöker hur man som regissör kan arbeta med dokumentärfilm i studiomiljö med metoder hämtade från teatern och spelfilmen. Vad händer när man istället för att följa människor i deras vardagsliv bjuder in dem till filmstudion och låter dem gestalta sig själva i konstruerade scener med scenografi, kostym och omtagningar? Läs mer.

Moderator: Kaly Halkawt, filmvetare

Läs mer om samtalet här.