Information
 
Stockholms dramatiska högskola

Ester Martin Bergsmark 30 %-seminarium

I doktorandprojektet "Hjältens handväska" undersöker doktorand Ester Martin Bergsmark icke konformativ kamp och transformation. Den 8 juni håller Ester Martin sitt 30 %-seminarium "Oändliga möjligheter". Fri entré, men boka din plats!

Schema för seminariet

13.00-14.00 Öppen föreläsning (Bion)
Språk: Engelska
14.00-17.00 Seminarium (TV-studion)
Språk: Svenska och Engelska  

Anmäl dig till seminariet

OBS! begränsat antal platser finns, så anmälan krävs. Anmäl dig via mejl till: estermartin.bergsmark@uniarts.se

Kort om projektet och seminariet 

Går det att hitta en berättar struktur för icke konformativ kamp och transformation?

Ester Martin har brottats med dessa frågor i alla sina tidigare filmer. I ”Nånting måste gå sönder”  var det viktigt att inte gå från en binär idé till en annan. Utan att själva transformationen handlade om att forma sitt raseri och ilska till att hitta sin grundlösa-grund (vad nu det är) och inte begära att bli till i den heterosexuella/cis blickens förföriska falska löfte om inkludering. 
Här vill Ester Martin föreslå hjältens handväska, som ett begrepp för nya STORA berättelser, stora som I att vara FÖR MYCKET, vilja MER än att vara del av det statiskt "stora" huvudfåran. Kan STOR istället betyda FÖR MYCKET? En struktur som inte går att ställa tillrätta.

Ester Martin kommer först presentera forskningsprojektet i stort sedan kommer vi bli inbjudna in i scenografin till delprojektet ”Oändliga möjligheter”, där manus och koncept utvecklas tillsammans med skådespelare scenograf kostymör producent och fad.
Filmen handlar om de sista överlevande människorna, några systrar som försöker ge upp iden på reproduktion, för att vara de första som lever fullt ut (genom att omfamna det meningslösa). Lite Sodom och Gomorra möter Alien 1.

I seminariet så samtalar Ester Martin och Nina Jeppsson, en av medskaparna och skådepelare in till vår process. Där de försöker hitta konstnärliga strategier för att närma oss de omöjliga frågorna vi har tagit oss an. Sedan kommer Sara Edenheim ge en läsning. Ester Martin, Nina och Sara kommer därefter att diskutera berättande, ansvar och transformation.

Kort om de medverkande

Nina Jeppsson är skådespelare och scenkonstnär utbildad på skådespelarprogrammet, Stockholm dramatiska högskola. 
Som skådespelare Nina medverkat i bl.a. Att begära tre systrar och Vi som är hudra på Göteborgs Stadsteater, Lycko-Pers Resa på Strindbergs Intima teater, Den Svenska Demokratins Historia och åååå snälla följ mig <3 <3 <3 på Riksteatern.
Nina är grundare av scenkonstföreningen Off Highway, det queer-feministiska performancekollektivet TIR och aktionsteatern Jordbro Stadsteater – en manifestation för det gemensamma och en aktion mot privatiseringar och gentrifiering. Hon har skrivit och skapat ett flertal scenkonstverk, däribland: Att öva på våldtäkt, VI ÄR SKIT - Stoppa rivningen av JordbroKulturhus, TIR vs. Män som grupp - fall på knä käraste och kyss jorden och Do you remember when we used to fuck by the fireside in Amsterdam? Flera av dessa verk har visats internationellt, i Turkiet, Portugal, Marocko, Danmark och på Kuba.

Sara Edenheim är Docent i historia och lektor vid UCGS. När jag först presenterade projektet för Nina Jeppsson så tipsade hon om Saras bok Anakronismen, som har blivit en viktig inpiration och referenspunkt i arbetet. Nedan ett utdrag från gläntas text om boken. 
Varför vänder vi oss till historien för svar på samtidens frågor? Sara Edenheims Anakronismen är en uppgörelse med något som alltid tas för givet: allas vårt behov av historia. Individer på jakt efter ursprung, politiska rörelser på jakt efter auktoritet och marginaliserade grupper på jakt efter legitimitet blickar alla bakåt. Sällan diskuteras att historien – snarare än att vara en outsinlig källa till kunskap – tenderar att bli en spegel i vilken vi blickar för att åter få syn på oss själva. 
Mot den historiska manin ställer Edenheim idén om anakronismen. Anakronismen är ett mindre linjärt, mer explosivt och inte minst radikalt etiskt förhållningssätt till det förflutna. Att ta ansvar för sitt begär är grunden för den anakronistiske historikerns etik.

Läs om Ester Martin Bergsmarks doktorandprojekt "Hjältens handväska"