Kroppen som instrument – i konstnärliga processer för scen, film och media
Aleksandra Czarnecki Plaude, lektor i rörelsegestaltning och rytmik, redovisar sitt konstnärliga utvecklingsarbete. Välkommen att ta del av tankar, frågor och upptäckter om skådespelarens kroppsliga kompetens.
–Jag har i många år arbetat med rörelsegestaltning med inriktning mot skådespelarens kroppsliga arbete i mötet med dramatisk text, både som pedagog och teaterkoreograf. Jag har velat undersöka hur de principer jag har arbetat med - min erfarenhet och mitt praktiska kunnande kring kroppslig kompetens - kan omprövas och vara giltiga även för andra grupper än skådespelare. Min forskningsfråga i detta konstnärliga utvecklingsprojekt lyder:
Kan skådespelarens kroppsliga kompetens ”lånas” och ”översättas” i mötet mellan flera konstnärliga discipliner, inom och utanför scenområdet?
2013–2015 har jag arbetat med projektet Kroppen som instrument – på spaning efter nya kroppsliga kompetenser som huvudsakligen baserats på fältstudier av det tvärdisciplinära magisterprogrammet Körvärk – från Troja till Verdun.
Seminariet kommer att innehålla filmad dokumentation, muntlig presentation och samtal kring några av projektets huvudrubriker som:
- Kroppslig läsning, research och arkivering
- Förkroppsligad kunskap
- Det kollektiva minnet
- Ensemble - speglingar och växelspel mellan det individuella och det kollektiva
Välkommen att ta del av tankar, frågor och upptäckter!
Läs mer
Aleksandra Czarnecki Plaude
Kroppen som instrument - på spaning efter nya kroppsliga kompetenser
Läs och ladda ner publikationen från projektet
Se filmen från projektet