Symbolisk bild från Ellen Røed
Information
 

Kan konst rädda världen?

Material och motstånd.
Det här är terminens fjärde och sista seminarium inom SKH:s uppskattade serie Kan konst rädda världen? där olika aspekter av konst och konstnärlig forskning debatteras.

Kan konst ses som en sorts ”motstånd” bara genom att finnas till, utan att rikta någon direkt kritik mot den kultur som den tillhör. På vilket sätt manifesteras motståndet? Är det genom att konst är en nödvändig handling? Är det genom konstnärliga processer och material som motståndet aktiveras eller/och är “motstånd” bortom konstnären, bortom hens material, bortom konsten själv? Hur förstår och uppfattar vi ”konst” som motstånd och hur kan vi uttrycka på vilket sätt den fungerar som sådant?

Moderator: Ellen Røed, professor inom profilområdet Konst, teknik, materialitet vid Stockholms konstnärliga högskola

Medverkande: Mia Engberg, Mara Lee, Per Platou och Jenny Sunesson.

 

Korta biografier:

Mia Engberg är en filmskapare baserad i Stockholm. Hennes senaste film, Belleville Baby, hade premier på filmfestivalen i Berlin 2013 och belönades med en Guldbagge och många internationella priser. Hon är också känd för att ha producerat Dirty Diaries - 12 shorts of feminist porn och för att ha spelat bas i det legendariska bandet Vagina Grande.  Mia Engberg arbetar nu på ett treårigt forskningsprojekt, The Visual Silence, finansierat av Svenska Filminstitutet och Vetenskapsrådet.

Läs mer om Mia Engberg på hennes egen hemsida
Läs mer om forskningsprojektet The Visual Silence

Mara Lee är en svensk författare, poet och forskare bosatt i Stockholm. Hennes senaste arbeten inkluderar romanen Future Perfect (Bonniers, 2014) och avhandlingen När andra skriver: Skrivande som motstånd, ansvar och tid (Glänta, 2014). Just nu forskar hon vid Kungliga Konsthögskolan med forskningsprojektet Loving Others, Othering Love: A toolbox for Postcolonial and Feminist Artistic Practices.

Läs mer om Mara Lee
Läs mer om avhandlingen När andra skriver

Per Platou är konstnär och curator, bosatt i Oslo och i Joshua Tree i Kalifornien. Under 1990-talet startade han ett skivbolag, ett bokcafé, en piratradiostation och ett konstgalleri. Tillsammans med Amanda Steggell driver han konstnärskollektivet motherboard som de senaste 15 åren har utforskat nätbaserad/instabil/elektronisk live-konst. Idag arbetar han främst med ljud som material i installationer och scenkonst. Han har nyligen startat ett konstnärsresidens i Kaliforniens öken.

Läs mer om Per Platou på Wikipedia och på hans hemsida

Jenny Sunesson är en svensk konstnär och skribent som ofta använder konkret ljud i sitt arbete. Hon verkar inom områden som field recording, konceptuell text- och ljudkonst, elektroakustisk komposition och video. Hon arbetar med platsen som scen för sitt arbete där verkliga och påhittade karaktärer och urartade stereotyper samsas kring den perifera historien om nutidssamhällets maktstrukturer, sociala och tekniska utanförskap.

Läs mer om Jenny Sunesson på hennes egen hemsida
Läs mer om forskningsprojektet The Lost and Found Project