En svartvit skuggbild av en skådespelare ansikte mot ansikte med en människostor insekt
Information
 

Digitala förvandlingsakter

Med hjälp av motion capture teknik undersöker projektet "Digitala förvandlingsakter" hur realtids-animerade karaktärer kan användas för att gestalta förvandling och förvrängning på en teaterscen.

Digitala förvandlingsakter är ett konstnärligt forsknings- och utvecklingsprojekt av Alejandro Bonnet i samarbete med Cabaret Electrique, en arbetsplattform med Filip Alexanderson, skådespelare, Simon Alexanderson, forskare på KTH och 3D-artist, samt dockspelaren Henrik Bäckbro. Med hjälp av en nyskapande teknisk plattform har vi under ett antal år gjort flera forskningsprojekt och workshops för att undersöka mötet mellan realtids-animation och scenkonst.

Användandet av motion capture-karaktärer i teater är en ny arena och det är fortfarande en utmaning att använda tekniken så den går bortom att vara kostym eller rekvisita, till att vara en levande och integrerad del av teaterberättelsen. I det här projektet har vi utforskat hur motion capture-teknik kan användas för att gestalta förvandling och förvrängning. Vi fokuserar särskilt på icke-mänskliga karaktärer, och hur realtidsanimation kan ge liv och interaktivitet till dessa. Vårt specifika case tar utångspunkt i Kafkas Förvandlingen.

  • Är vi dockspelare eller två karaktärer samtidig?
  • Behöver vi se både skådespelare och avataren samtidigt?
  • Hur går vi tillväga med skapandet utifrån ett manus?
  • Hur går vi vidare med våra erfarenheter, dels med skapandet av föreställningar, dels undervisningsmöjligheterna?

Läs mer om Cabaret Electrique