Information
 

Tongues and ghosts - föreställning av och med doktorand Alex Nowitz

En rumslig, performativ konsert för en röst med rörelsekontrollerad live-elektronik, stycken för multipla kanaler och många högtalare

Doktorand Alex Nowitz 30 %-seminarium presenteras i två delar - en öppen solokonsert på Audiorama och ett seminarium på Stockholms konstnärliga högskola.

Solokonsert

När: 30 oktober kl 17.30-19.30 OBS! Ändrad tid!
Var: Audiorama, Slupskjulsvägen 30, Skeppsholmen, Stockholm
Biljetter köps via Audiorama

Solokoncerten riktar sig mot den samtida performativa rösten och dess olika former, förstärkt genom det rumsliga högtalarsystemet på Audiorama. Den sjungande rösten möter den talade rösten, medan förlängda vokala tekniker blir sammanflätade med rösten som expanderar genom rörelsekontrollerad live-elektronik. Närvarande är även den kroppslösa rösten som är rumsligen utspridd genom det multipla högtalarsystemet.

Den performativa konserten är ungefär en timme lång och innehåller:

  • En röstperformance med och utan live-elektronik (två elektroniska instrument kallade Stimmflieger och Strophonion, tillverkade av STEIM i Amsterdam).
  • Stycken för multipla kanaler - svensk premiär för the Labyrinth, ett stycke för 8 individuella kanaler och inget ljus (14 minuter långt, producerad på EMS 2010, premiär vid intersonanzen i Potsdam 2013)
  • Nya stycken - världspremiär för Mundfundstücke (Mouth Found Objects) för röst, live-elektronik, multipla kanaler och video. Videoproduktion med stöd av the fabrik, Potsdam/Tyskland.

Ett samarbete mellan Stockholms konstnärliga högskola och Audiorama.

30 %-seminarium

När: 2 november kl 10-13
Var: Linnégatan 87, rum L402

Samtalspartner: Henrik Frisk
Handledare: Sten Sandell och Johanna Garpe

Diskussionen under 30 %-seminariet kommer att basera sig på den konstnärliga presentation som Alex Nowitz gav på Audiorama den 30 oktober.
 

Kort om Alex Nowitz

Alex Nowitz är kompositör av vokal, instrumental och elektroakustisk musik. Han har skrivit många kammarmusikstycken och nyligen även två korta stycken för orkester, men hans huvudfokus är rösten. Han har skapat helaftonsverk för opera, dans och teater beställda av institutioner som Staatstheater Braunschweig (Traumnovelle, 2013), Staatsoper unter den Linden Berlin (hyp‘op III: UNIKATE, 2006), Theater Osnabrueck (Die Bestmannoper, 2006), Schaubuehne Berlin (The Cut and The City, 2008; Summernight's Dream, 2006), fabrik Potsdam (Screaming Popes, 2004 ).
Orkestrar som han samarbetat med är Polizeiorchester of the Land Brandenburg (Mäander, 2014).
Ensembler som han har komponerat för är Kammerakademie Potsdam (Chimères, 2011; Musik für neun Instrumente, 2003), work-in-progress Berlin (Streichtrio Nr.2: Der Blick zurück, 2010), Maulwerker Berlin (Tante Marianne, 2010), Curious Chamber Players Stockholm (A Few Euphemisms, 2012).

Alex Nowitz är också en röstkonstnär, en virtuos i visslande och sång som har uppträtt i sammarbete med en mängd musiker inom olika fack som tolkar nyskriven musik. Han är en tenor och countertenor som också ger föreställningar med olika tekniker för att förstärka och förlänga rösten.